Vysokoškoláci, už ste hodnotili svojich učiteľov?

Autor: Matej Novotný | 19.5.2015 o 8:10 | (upravené 8.7.2015 o 12:17) Karma článku: 5,43 | Prečítané:  947x

Začína skúškové a učitelia vám budú rozdávať známky podľa toho, ako ste pracovali. A ako ste oznámkovali prácu vášho učiteľa vy?

Ak je váš učiteľ dobrý, zaslúži si počuť pochvalu. Ak má rezervy, mal by sa dozvedieť kde. A ak je fakt zlý, tak na to treba upozorňovať. To vám hovorím ako vysokoškolský učiteľ.

Našťastie máte k dispozícii študentskú anketu, v ktorej môžete hodnotiť pedagógov a predmety. A keď ju k dispozícii nemáte alebo ju nevyužívate, tak začnite. Lebo nemému decku ani vlastná mater nerozumie.

Kvalitu si musíte vydupať sami.

Vyhoďte si z hlavy naivnú predstavu, že kvalitu vysokých škôl vám garantuje ministerstvo školstva či akreditačná komisia. Uvedomte si, že všetky existujúce nekvalitné školy a odbory (a buďme k sebe úprimní: je ich tu dosť) dostali štátny punc kvality. To je asi taká garancia kvality ako je kryštálová pyramídka garanciou šťastného života.

Kvalitu môžu do školstva vniesť len samotní učitelia. Mnohí majú záujem sa zlepšovať. Takí potrebujú spätnú väzbu, aby vedeli ako. A niektorí sa zlepšovať nechcú. Takí potrebujú, aby ich prefackala hanba. Lebo nečakajte, že ich prefackuje vedenie školy. Kvalitu si musíte vydupať sami.

Tlačte na vašu školu, že chcete študentskú anketu. Zákon im to ukladá za povinnosť. Ale nenechajte ich odfláknuť túto povinnosť nejakou formálnou kvázianketou s mizernou účasťou a nepoužiteľnými výsledkami. Vydupte si poriadnu anketu. Ak neviete ako má taká anketa vyzerať, tu je návod:

Slovné hodnotenie
Čísla vyzerajú dobre v Exceli a dajú sa pekne priemerovať ale inak sú nepoužiteľné. Naopak, slovné hodnotenie býva učiteľmi označované za to najprínosnejšie z celej ankety.Tam sa reálne dozvedáme, čo konkrétne je dobré a čo je zlé.

Dvakrát do roka, nie raz. 
Hoci zákon ukladá raz ročne, anketa by sa mala konať každý semester. Na konci letného semestra budete už len márne loviť v pamäti, čo sa vám páčilo a čo vás štvalo v zimnom. 

Zverejnenie výsledkov. 
Ak skončia vaše názory niekde v šuflíku u dekana, je to celé len zbytočná robota bez šance na efekt. Kritika sa ľahko zametie pod koberec a pozitívne ohlasy sa zo šuflíka nedostanú k tým, ktorých by mohli inšpirovať. Ale keď učitelia uvidia, v čom sú ich kolegovia šikovnejší, dokážu to využiť pre vlastné zlepšenie. A keď študenti uvidia, že nie sú so svojím názorom sami, získajú motiváciu pridať aj svoj názor a tým zvýšiť silu celej ankety.

Hodnotiť priamo predmety a učiteľov. 
Nenechajte svoju školu oblafnúť vás nejakým súhrnným ohodnotením študijného odboru ako celku. Ak chceme my učitelia zlepšovať svoju prácu, potrebujeme mať informácie o konkrétnom predmete a konkrétnom pedagógovi. 

Jednoduchý a ľahko použiteľný systém. 
Chceme čo najviac zapojených študentov, preto sa musí systém ľahko používať. (Áno, pozerám sa na teba, hnusný AIS!). Chceme čo najlepšie informovať učiteľov, preto musia mať ľahký prístup k svojím hodnoteniam. (Áno, pozerám sa na teba, Univalue!). 
 

Má to vôbec význam?

Skeptické, frustrované a sklamaním napustené pochybnosti, ktoré máte, si viem živo predstaviť. Že je to celé zbytočné, že sa aj tak nič nezmení. Chápem a verím. Nie tak dávno som tiež bol študent a poznám to.

Zopár statočných učiteľov a predstaviteľov vedenia sa však na školách stále ešte nájde. Majú silu aj chuť meniť veci k lepšiemu. Ak budú mať navyše k dispozícii aj vašu spätnú väzbu, bude sa im to robiť omnoho lepšie. A budú mať čím argumentovať v debatách s menej progresívnymi kolegami.

Lebo ak budete ticho, tak všetcí tí, ktorým vyhovuje súčasný stav (čiže všetci tí, na ktorých pri pive potajomky nadávate) si spokojne môžu ďalej hlivieť v bavlnke platenej z vašich daní. A ďalej vás budú oberať o čas na zlých prednáškach, ďalej vás budú týrať nefér hodnotením, ďalej budú dávať skúšky zadarmo svojej dcére a jej kamošom.

Zmeny v školstve trvajú veľmi dlho a prejavujú sa pomaly. Má to kopec príčin, ktoré s vami nemajú čo do činenia. Ale ak rezignujete na nástroj, ktorým môžete ovplyvniť veci k lepšiemu (a ktorý vás nič nestojí) tak to bude ešte horšie. A to už bude vaša vina. 

Naše prispaté školy, nastavené primárne na kvantitu, sa len ťažko zlepšia ak nebudete vy tlačiť na kvalitu.

Odkaz pre školy

A vy, drahé vysoké školy: Zaujímajte sa o názory svojich študentov. Hore máte pár tipov na to, ako to robiť lepšie. Motivujte ich k tomu, aby anketu využívali. Desať percentná účasť je hanba. Aj tridsať percent je málo. Propagujte anketu viac. Predstavte si, že by ste boli platení podľa toho, koľko študentov sa zúčastnilo ankety. Viete, čo by ste robili? Viete. No tak to robte!

Študentská anketa je pre vás zdrojom informácií ako byť pre študentov atraktívnejší. Namiesto sťažovania si, že najšikovnejší študenti odchádzajú do zahraničia a vy musíte brať každého, kto sa vie podpísať na prijímačkový hárok, by ste mohli viac zapracovať na svojom imidži. 

Viete, čo bude najlepšou propagáciou študentskej ankety a čo vám najviac zlepší imidž? Keď ukážete študentom, že ich názory počúvate a že meníte veci k lepšiemu. 

 

Napíšte mi do diskusie ako prebieha študentská anketa na vašej škole a aké máte skúsenosti. A ak sa vám článok páčil, pošlite ho svojim spolužiakom či kolegom. Alebo ho aspoň podporte na vybrali.sme.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

TV

Chcete cvičiť? Takto si zostavíte ten správny tréningový plán

Tréner Radovan Gergeľ radí, ako začať cvičiť.


Už ste čítali?